Op zoek naar de Kauri Tree

14 januari 2017 - Papamoa, Nieuw-Zeeland

De Kauri Tree bepaalde honderden jaren het beeld in de uitgestrekte bossen van NZ. Het waren (zijn) met afstand de grootste en oudste bomen van NZ. Ze waren groot en groots, er zijn exemplaren bekend van bomen welke meer als 1000 jaren oud waren, een omtrek hadden van 14 mtr. en wel 50+ mtr. hoog konden worden! Er stonden er tienduizenden, vreemd genoeg allen op het Noorder Eiland. De Maori's waren de eersten die met kappen begonnen, maar de grote kaalslag begon met de komst van de (Europese) kolonisten. Zij zagen in deze giganten een oneindige bron van hout voor hun te bouwen huizen en boten. Voor hun een kwestie van leven en overleven, wisten zij veel wat ze aanrichten en hoe er honderden jaren later naar gekeken zou worden! Nu zijn er nog maar een paar honderd over en zijn ze beschermd. Nu het kappen al tig jaar niet meer plaatsvindt worden de bomen bedreigd door ziektes welke worden overgebracht door de vele bezoekers die besmette aarde meebrengen in oude aarde in de zolen van hun wandelschoenen.
Maar genoeg hierover, vanmiddag zijn we met Pim en Jo richting Katikati gereden waar vlgns hun vriendin Erica (die er verstand van heeft) Kauri Trees te vinden waren. Het was een half uurtje rijden en zo'n half uurtje lopen door een prachtig forest wat heel erg lijkt op een rainforest, maar je dat niet zo mag noemen omdat het er te weinig regent. En ineens doemen ze op, 2 gigantische Kauri's van zo'n 600 jaar oud, 9 mtr. in omtrek en meer als 40 mtr. hoog! Zooooo indrukwekkend dat ik er nu nog van onder de indruk ben! En dan komt het, op de weg terug herkennen we ineens nog meer Kauri's maar die zijn "pas" zo'n 200 jaar oud en vielen op de heenweg dus niet op.........zie foto's dus!